Publicaties
Datum publicatie: 09 december 2024 | Door: Oudervereniging Balans
Thuiszitters tellen 2024, een ander licht op passend onderwijs
Oudervereniging Balans publiceerde op 9 december 2024 het rapport ‘Thuiszitters tellen 2024, een ander licht op passend onderwijs’. Met daarin schokkende cijfers: minimaal 70.000 ‘thuiszitters’ in ons land die 3 maanden of langer thuiszitten. En 280.000 kinderen die zijn verstoken van volwaardig onderwijs. Terwijl dit volwaardige onderwijs wél het beste middel is om thuiszitters tegen te gaan.
Datum publicatie: 26 augustus 2024 | Door: Mark Timmermans en Barend Last
Hoe digitale scholen thuiszitters kunnen redden
Dit artikel gaat over hoe digitale scholen een waardevolle oplossing kunnen zijn voor thuiszitters, leerlingen die om diverse redenen buiten het reguliere onderwijs vallen. Door middel van flexibel, gepersonaliseerd onderwijs bieden digitale scholen deze jongeren een kans om op hun eigen tempo en manier te leren. Ze maken gebruik van technologie om onderwijs toegankelijker en inclusiever te maken, zonder vast te zitten aan fysieke locaties of strakke lesroosters. Hierdoor kunnen thuiszitters niet alleen hun onderwijs voortzetten, maar ook hun zelfvertrouwen en motivatie terugvinden. Het artikel benadrukt het belang van innovatie in het onderwijs om iedereen een eerlijke kans te bieden.
Datum publicatie: 26 juli 2024 | Door: Ondivera / De Internet School.
Notitie Subsidie Digitale School, inclusief handreiking subsidie aanvraag
Deze notitie is een handreiking voor schoolbesturen en samenwerkingsverbanden om de subsidie aan te vragen voor 'Digitale School', bedoeld om afstandsonderwijs mogelijk te maken voor leerlingen die niet fysiek op school kunnen zijn. Het Ministerie van OCW streeft naar minstens één initiatief per provincie. De notitie benadrukt het belang van een doordacht ontwerp met 'blended learning' en online coaching. Subsidieaanvragen met een duidelijke visie moeten uiterlijk 20 september ingediend worden, terwijl de implementatie eerder mag beginnen.
Datum publicatie: mei 2024 | Door: Ouders & Onderwijs, Ingrado, AJN, Inspectie van het Onderwijs, LBVS e.a.
Position Papers rondetafelgesprek Thuiszitters en thuisonderwijs (Tweede Kamer)
Op 23 mei 2024 vond er een rondetafelgesprek plaats over het thema thuiszitters en thuisonderwijs, georganiseerd door de Commissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De bijeenkomst bracht diverse experts en belanghebbenden samen. Tijdens het gesprek deelden deelnemers hun inzichten via position papers, dit zijn essentiële documenten waarin organisaties hun standpunten over het onderwerp presenteren. Deze papers zijn belangrijk voor het begrijpen van de perspectieven en aanbevelingen van verschillende groepen betrokken bij het onderwijs aan thuiszitters.
Datum publicatie: februari 2024 | Door: Dialogic en Oberon
Eindrapport de toepasbaarheid van onderwijs op afstand
De coronapandemie heeft ons geleerd dat de inzet van digitaal afstandsonderwijs nog in de kinderschoenen staat. De meeste kinderen leren het beste bij regulier onderwijs, maar voor kinderen die niet deel kunnen nemen aan het reguliere onderwijs biedt digitaal afstandsonderwijs mooie mogelijkheden. In dit onderzoek worden randvoorwaarden en opbrengsten voor digitaal afstandsonderwijs beschreven.
Datum publicatie: december 2023 | Door: Ministerie van OCW
Brochures Ministerie OCW
Onderwijs op school is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Echter, soms kunnen zij door lichamelijke of psychische klachten niet, of slechts gedeeltelijk, naar school. In zulke gevallen is het belangrijk dat deze kinderen toegang hebben tot onderwijs dat aansluit bij hun behoeften. Digitaal afstandsonderwijs kan hierin een cruciale rol spelen. Ministerie van OCW heeft twee informatiebrochures gedeeld over de mogelijkheden van digitaal onderwijs
Informatie over digitaal afstandsonderwijs voor ouders
Informatie over digitaal afstandsonderwijs voor scholen en professionals
Datum publicatie: september 2023 | Door: Viaa
Jonge thuiszitters uit de schaduw | Underground aanpak
Het Agora onderwijs ziet een groeiende vraag naar begeleiding voor thuiszitters. Zij hebben een eigen aanpak ontwikkeld die thuiszitters met behulp van digitaal afstandsonderwijs helpt. De nadruk binnen hun aanpak ligt vooral op het leren binnen contextrijke situaties waarin leerlingen zich motiveren om vooral zelfregulerend en samenwerkend, vanuit intrinsieke motivatie te leren.
Datum publicatie: 2023 | Door: Oberon
Digitaal afstandsonderwijs in het primair onderwijs
Dit rapport beschrijft een onderzoek in opdracht van het Ministerie van OCW en gaat in op ervaringen van leraren, leerlingen, ouders en schoolleiders die digitaal afstandsonderwijs toepasten tijdens de coronacrisis. De resultaten van dit onderzoek dragen bij aan mogelijkheden om gefundeerd beleid te ontwikkelen op dit gebied.
Datum publicatie: januari 2021 | Door: LBBO Beter Begeleiden
Schooluitval vanuit het perspectief van thuiszitters
In 2020 zou geen leerling meer thuiszitten. Voor iedere leerling zou een passende onderwijsplek zijn gerealiseerd, dit is ondanks alle inspanningen niet gelukt. Er lijken meer thuiszitters te zijn dan ooit. Dit artikel geeft inzicht in wie deze thuiszitters zijn en welke problemen zij ervaren.
Datum publicatie: juni 2020 | Door: Oberon
Het voorkomen en terugdringen van thuiszitten
De verwachting was dat het aantal thuiszitters door de invoering van de wet passend onderwijs (2014) en het thuiszitterspact (2016) zou dalen. Dit is echter niet het geval. De cijfers lijken alleen maar toe te nemen. De aanbevelingen vanuit dit onderzoek zijn: het centraal stellen van het kind, creëren van tussenvoorzieningen en overbruglocaties, aandacht voor kennis en communicatie, mandaat en regie en een regionale aanpak. Digitaal afstandsonderwijs lijkt volgens dit onderzoek een belangrijke factor te zijn in de preventie van thuiszitten.
Datum publicatie: 2019 | Door: NRO
Centrale thema’s in de evaluatie passend onderwijs
In augustus 2014 werd de Wet passend onderwijs van kracht met focus op drie hoofddoelen: het voorkomen van thuiszitten, het ontlasten van ouders en het helder beleggen van verantwoordelijkheden Direct of indirect raakt de wet iedereen die te maken heeft met primair, voortgezet, speciaal of middelbaar beroepsonderwijs. Om de effecten van de wet te onderzoeken is een evaluatieprogramma opgezet. Deze evaluatie biedt inzicht in de werking van zorgplicht met het doel om successen en uitdagingen te identificeren.
Mis je een publicatie? Laat het ons weten via info@digitaleschool.nl