Veel gestelde vragen
Wat is digitaal afstandsonderwijs?
Afstandsonderwijs is een vorm van leren waarbij de leerling niet naar school gaat, maar het onderwijs op afstand volgt. Dit gebeurt veelal digitaal. Afstandsonderwijs is voor leerlingen die uitgevallen zijn of dreigen uit te vallen vanuit het onderwijs. Dit kan komen sociale, psychische of lichamelijke problemen of omdat het gewoon even niet lukt.
Digitaal afstandsonderwijs biedt voor deze kinderen een oplossing om weer zin te krijgen in leren en te blijven leren.
Wie zorgen ervoor dat digitaal afstandsonderwijs succesvol verloopt en blijft verlopen?
De samenwerking tussen leraren, leerlingen en ouders tijdens het onderwijs op afstand is cruciaal voor effectief leren. Een rapport van Kennisnet en de PO-Raad benadrukt het belang van ondersteuning van scholen of besturen.
De ervaring van succes in afstandsonderwijs hangt af van de mate van ondersteuning van de school. Daarnaast zijn ouderbetrokkenheid, activiteit in online lessen en de zelfstandigheid van de leerlingen belangrijk. In het voortgezet onderwijs varieert de ervaring van hybride onderwijs, waarbij de motivatie van leerlingen hoger is bij actieve online lessen.
Monitor hybride onderwijs vo: hogere motivatie leerlingen bij actieve online les - Kennisnet
Hoeveel thuiszitters telt Nederland?
Het aantal kinderen en jongeren dat langdurig niet naar school gaat vanwege het ontbreken van passend onderwijs, is aanzienlijk toegenomen. In het schooljaar 2021/2022 rapporteerde het Ministerie van Volksgezondheid 3.181 thuiszitters, vergeleken met 2.212 het voorgaande schooljaar, wat neerkomt op een groei van meer dan 43%.
Volgens diverse belangengroepen, waaronder 'Boze Ouders', vormen deze cijfers slechts het topje van de ijsberg. Op de website van 'Boze Ouders' wordt gemeld dat er in 2023 maar liefst 20.000 kinderen waren die niet naar school konden vanwege een gebrek aan passende onderwijsplekken. Bovendien wordt benadrukt dat het werkelijke aantal thuiszitters onbekend blijft.
Hoe zorgen we ervoor dat afstandsonderwijs effectief is?
Autonomie, structuur, het contact met klas- en studiegenoten en begeleiding door de leraar. Het zijn allemaal factoren die de motivatie van leerlingen vergroten. Bij leerlingen en studenten die les op afstand kregen, vielen sommige van die factoren geheel of gedeeltelijk weg.
Kennisnet heeft een aantal geleerde lessen op een rijtje gezet:
- Activerende online lessen
- Goede ondersteuning door ouders
- Structuur
- Duidelijke en persoonlijke communicatie
- Sociale cohesie
- Een goede werkplek
Lees hier meer over deze geleerde lessen: Leerlingen motiveren bij afstandsonderwijs - Kennisnet
Hoe zit het met de professionalisering van leraren?
Bekwaamheid van leraren stond al voor de pandemie op de professionaliseringsagenda van veel schoolbesturen. De ervaringen met onderwijs op afstand hebben deze noodzaak alleen maar verder onderstreept. Aan de hand van de resultaten van de ‘Monitor hybride onderwijs’ hebben we conclusies geformuleerd over de behoeftes van leraren en de manier waarop schoolleiders professionalisering op het gebied van ict kunnen faciliteren.
De ervaringen van tijdens de coronapandemie zijn gepubliceerd in de ‘Monitor hybride onderwijs’. Leraren beantwoordden vragen over de manier waarop ze contact hielden met hun leerlingen en over het gebruik van ict in die periode. Ook gaven ze aan wat hun verwachtingen zijn rond ict-gebruik in de komende jaren en spraken ze zich uit over de ondersteuning vanuit de organisatie en hoe ze die hebben ervaren.
We weten nu beter en gedetailleerder dan ooit waar de knelpunten zitten en welke ambities de leraar de komende jaren heeft als het gaat om ict-gebruik in zijn onderwijspraktijk. Welke conclusies kunnen we uit dit alles trekken en hoe kan dit schoolleiders helpen bij hun beleid voor de komende jaren op het gebied van professionaliseren in het algemeen, en ict-bekwaamheid van de leraar in het bijzonder?
Onze FAQ wordt regelmatig aangevuld. Heeft u een specifieke vraag? Laat het ons weten via info@digitaleschool.nl